0 176
Всесвітня література в школах України. – 2018. – № 4. Березень 28th, 2018 dolorian

Наталія ЧИРКОВА. Розробки уроків за варіативним плануванням за темою «Ерік Вольф Сігел. «Історія одного кохання»/

Урок 62

Тема. Ерік Вольф Сіґел (1937–2010). «Історія одного кохання». Розповідь про зворушливе і трагічне кохання студента, сина мільйонера, до дочки бідного італійського емігранта. (ТЛ). Класична і масова література. Поглиблення поняття про «художність».

Мета (розвиток компетентностей). Предметних: знання основних відомостей про життя і творчість Е.В.Сіґела; уміння виявляти актуальні проблеми, теми у творі, його зв’язок із проблемами суспільства, культури, існування людини, її морального вибору; навики характеризувати образи персонажів; розуміння основних відмінностей класичної та масової літератури; комунікативних: вміння розповідати про письменника та обставини створення повісті «Історія кохання», показати оспівування могутньої сили справжнього кохання в повісті; ключових: розвиток навичок роботи з фондами бібліотеки, інтернет-ресурсами з метою пошуку необхідної книги, навичок творчого читання; вміння пошуку та систематизації матеріалу, презентації результатів пошукової діяльності, навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; задоволення пізнавального інтересу особистості, розвиток естетичного смаку, прагнення до пізнання духовного світу особистості, формування поваги до справжніх людських почуттів, розуміння необхідності компромісу між дітьми і батьками за будь-яких обставин; інтерес до сучасної літератури.

Реалізація НЛ: вміння, спираючись на художні джерела, обґрунтувати вплив культурного, соціального, економічного чинників на розвиток людства (НЛ-1); формування здатності усвідомлювати моральну відповідальність за свої вчинки; аналізувати принципи і механізми функціювання суспільства (НЛ-2); розуміти відповідальність за духовне й фізичне здоров’я, прогнозувати ризики непродуманих наукових та суспільних експериментів (НЛ-3); здатність цінувати ініціативність та підприємливість (НЛ-4).

Обладнання: фотопортрет Еріка Сіґела, картки із схемами для узагальнення матеріалу, відеозаписи «Експрес-уроку», епізодів фільму «Історія кохання», зображення скульптур (пам’ятник-фонтан «Закохані» у Харкові (автор Д.Іванченко); пам’ятник вічному коханню в Маріїнському парку Києва; статуї «Кохання» в Батумі (Грузія) та Рейк’явіку (Ісландія)), ПК.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Можливо, в цьому світі ти всього лише людина,

але для когось ти – увесь світ.

Г. Маркес

Зміст уроку

І.  Актуалізація та корекція знань.

Використовуємо матеріал уроку 62: Гарпер Лі (1926–2016). «Убити пересмішника».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Презентація теми уроку.

Вступне слово вчителя. За тлумачним словником любов – це почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі. Ніби усе роз’яснюється  одним реченням, але насправді таємницю кохання розгадати не так вже й просто. Ми бачимо світ по-різному, по-різному відчуваємо його красу і багатогранність, і кохання теж буває різним.

Розгляньте, якими різними є пам’ятники коханню. (Робота з ілюстраціями).

Немає людей, які б не кохали хоч в раз в житті, або не мріяли про кохання. Та чи завжди ми готові до випробувань, які несе в собі любов, чи здатні на відчайдушність, вірність, самопожертву в ім’я іншої людини? Чи усвідомлюємо сміливість і глибину твердження: «Я люблю тебе більше за життя»? Чи можливо таке насправді? Американський письменник Ерік Сіґел у своєму творі «Історія одного кохання» відобразив трагічну історію молодих закоханих, які змогли подолати усе, крім смерті, а, можливо, і її саму.

Поетична хвилинка. Тема відчайдушної любові звучить у вірші М.Волошина.

Любить без слёз, без сожаления,

Любить, не веруя в возврат…

Чтоб было каждое мгновение

Последним в жизни,

Чтоб назад нас не влекло неудержимо,

Чтоб жизнь скользнула в кольца дыма.

Пришла, развеялась… И пусть

Вечерне-радостная грусть

Обнимет нас своим запястьем

Смотреть, как тают без следа

Остатки грёз и никогда

Не расставаться с грустным счастьем,

И, подойдя к концу пути,

Вздохнуть и радостно уйти.

Робота з епіграфом уроку. Прокоментуйте слова Г. Маркеса. Як ви їх розумієте? Чи згодні з цим твердженням письменника?

ІІІ. Сприйняття і засвоєння матеріалу.

Розповідь учителя або повідомлення учнів. Біографія письменника і обставини створення повісті «Історія кохання». Презентація фотопортрета Еріка Сіґела.

Ерік Вольф Сіґел народився в родині рабина у 1937 році. Закінчив Гарвардський університет у 1958 році. У 1967 році створив для групи Бітлз сценарій анімаційного фільму «Жовтий підводний човен», за рік – роман «Комедія Плавта».

У 1969 році написав повість про романтичне кохання гарвардського студента і студентки Редкліффа. Повість не викликала цікавості видавця. Тому за пропозицією свого літературного агента Луїса Уоллеса письменник переробив твір у сценарій, який придбала кіностудія «Paramount Pictures». У 1970 році вийшов у прокат художній фільм «Історія кохання», в якому головні ролі зіграли Райан О’Ніл та Елі Макгроу. Після початку зйомок продюсер фільму несподівано запропонував Сіґелу переробити сценарій на роман. Спочатку Сіґел опублікував його в журналі для домогосподарок «Ледіз Хоум Джорнал» як розважальний твір без особливих літературних претензій. Спочатку роман прочитали жіночки середнього віку і засипали часопис вдячними відгуками. Після виступу Сіґела на телебаченні книгою зацікавилась і молодь. «Історія одного кохання» надійшла у продаж окремою книгою ще до прем’єри фільму, стала бестселером і підігріла інтерес до кінофільму. В результаті вона була перекладена 33 мовами. У 1971 році вийшло продовження – «Історія Олівера», яке теж екранізовано.

Критики і колеги-письменники «Історію одного кохання» дружно піддали цькуванню. Члени журі Національної книжкової премії пригрозили відставкою, якщо книга Сіґела не буде знята з конкурсу на кращий роман року (в результаті номінація була відкликана). Ерік Сіґел викладав античну літературу у Гарвардському, Єльському і Принстонському університетах. Але науковці вважали неприпустимим змішування античних досліджень і сентиментальної романістики, звинуватили автора у несерйозності,  йому відмовили від кафедри в Єлі, і він працював у якості запрошеного професора різними американськими і європейськими університетами, поки не осів у Оксфорді.

Е.Сіґел – автор книг «Зберігаючи віру», «Тільки кохання», «Лікарі», «Премії», «Однокурсники», всього 11 романів, що претендують на панорамування американського життя 60-70-х років. Деякі з його пізніх романів навіть ставали бестселерами, три з них екранізувалися. Однак для більшості читачів Сіґел так і залишився автором улюбленої книги – про дівчину, що любила Баха, Моцарта, «Бітлз» і Олівера Берретта.

Останні 25 років життя потерпав на хворобу Паркінсона, помер у січні 2010 року в Лондоні. Похований на одному з кладовищ столиці Англії.

Цікаво знати. Фільм, що вийшов услід за книгою, врятував студію «Парамаунт Пікчерз», що знаходилася на межі банкрутства: вкладені у виробництво два мільйони повернулися двомастами мільйонами прибутку і семи номінаціями на «Оскар», включаючи сценарну для Сіґела. Фільм Артура Гіллера «Історія кохання» став лідером прокату у 1970 році, але отримав лише одного Оскара – за музику, автором якої є Френсіс Лей. Музична тема твору набула світової популярності. З моменту виходу на екрани «Історія кохання» регулярно включається до списків найромантичніших фільмів.

Відеохвилинка. Експрес урок: «Історія кохання» Еріка Сіґела. Ранок на «Лтаві». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=F8HkJjkKJRY

ІV. Формування нових знань, умінь та навичок.

Актуалізація опорних знань. Згадайте, в яких творах світової літератури від античності до нашого часу провідною темою є оспівування кохання? (Лірика Сапфо, повість Лонга «Дафніс і Хлоя», епічний твір «Трістан і Ізольда», Данте Аліг’єрі «Нове життя», Франческо Петрарка «Книга пісень», Вільям Шекспір «Ромео і Джульєтта», Генріх Гейне «Книга пісень», лірика О.С. Пушкіна, М.Ю. Лермонтова, Шолом-Алейхем «Пісня пісень», О. Грін «Пурпурові вітрила», Костянтин Симонов «Жди мене»).

Вчитель Це лише ті твори, які ми вивчали або згадували на уроках зарубіжної літератури протягом п’яти років, а скільки ще віршів, поем, прозових творів присвячені цій темі, не скаже ніхто у світі. І в цьому безмежному океані літератури про любов увагу світової спільноти, людей, які не мислять своє життя без читання, привернула увагу невелика повість Е. Сіґела «Історія одного кохання». Вже у самій назви твору відображена його головна тема, але попри його невеликий обсяг, твір розкриває і інші загальнолюдські проблеми: стосунки батьків і дітей, відповідальність за власні рішення і вчинки, роль мистецтва, релігійних переконань у житті людини тощо.

«Історія одного кохання» дивним чином поєднує сюжет про Попелюшку (сіру мишку в окулярах), яка завоювала сучасного принца, з мотивами шекспірівської «Ромео і Джульєтти» та сентиментальних повістей, де щастю героїв заважають життєві обставини чи лихі люди. Більш начитані знайдуть тут дзеркальне відображення студентської любовної історії юного Майкла Корлеоне з «Хрещеного батька». Знавці історії американської літератури відшукають переспів сюжету забутої нині п’єси І.Зангвілла «Плавильний котел» (1908)  та мотив змішання народів у плавильному чані Америки. У творі немає оригінального сюжету, немає постановки злободенних проблем часу. І хоча «Історія одного кохання» написана за стандартами «масової літератури», але вона має свої художні достоїнства, поетизує людські почуття, відстоює людяність і віру в краще.

Незважаючи на явні запозичення з класичної літератури і стереотипність подій та героїв, Сігел має власну манеру творчості: небагатослівна проста розповідь, почуття гумору, влучна і точна оцінка життєвих ситуацій, використання катарсису у фіналі. Про життя героїв розповідається в стилі газетної публікації. Ми нічого не знаємо про зовнішність героїв, ні про їхні характери. Автор дає дуже загальну інформацію про персонажів: марка автомобіля, який належить герою, книги, які він читає, музика, яку герої слухають, розмір зарплати, яку отримує герой, точна адреса, де він живе. Ніякого психологізму, ніякої індивідуалізації ви не знайдете. Чому? Такий спосіб американського мислення. Якщо американець знає все вище перераховане, у нього автоматично складається образ героя, є чітке уявлення про людину та її життя. Американський літературознавець Марк Спілка назвав це «розрядженим стилем», мовляв Сіґел «залишив у тексті та фільми пробіли для аудиторії, щоб вона сама заповнила їх тим, що знає, відкинула те, чого боїться, і насолодилася тим, чого завжди прагнула».

Творчість Е.Сіґела знаходиться на межі серйозної і масової літератури, її не можна однозначно назвати класикою американської літератури. Критики вважають її швидше не літературним, а соціальним явищем. Президент Ніксон в інавгураційній промові закликав дати американцям, у першу чергу молоді, нову позитивну програму, яка б об’єднала американське суспільство. Сіґел чітко вловив стан суспільства, його запити та подав Америці ідею повернення до вічних цінностей життя. «Історія одного кохання» появилась вчасно – читач втомився від війни, соціальної напруги, економічних проблем і модерністської елітарної творчості. Книга Сіґела співпала з очікуваннями «мовчазної більшості», яка не погоджувалася з шляхом хіппі, шляхом радикалів і терористів, і створила позитивний ідеал, відродила віру в «американську мрію» як стиль життя.

Однак, якби твір не мав ознак художності, він не став би ніколи популярним.

Опрацювання літературознавчого поняття. Елітарні твори (від франц. еlitе — краще, добірне) вирізняються інтелектуальною та естетичною ускладненістю, наявністю багатого підтексту та зашифрованої образності; часто суттєву роль у них відіграють літературний і культурний контексти.

Масова література – один з двох потоків сучасного літературного процесу (іншим є елітарна література). Масова література – це розважальні й дидактичні твори, які друкуються великими накладами і є складовою «індустрії культури». Використовуючи стереотипи масової свідомості, а також примітизуючи художні відкриття «високої» літератури, такі твори передбачають спрощене, комфортне читання. Їх типові ознаки – пригодницький або романтичний сюжет, який має зовнішню напружену динаміку і часто щасливий фінал – «хепі-енд». До масової літератури належать бульварні, любовні, детективні, кримінальні романи (бойовики), жанри коміксу, трилеру, фантастичні романи, фентезі. Така література поширилася у ХХ столітті, але існувала й рініше. Згадаємо хоча б «Дон Кіхота», який зруйнував жанр масової тоді літератури – лицарський роман. Тож здавна масова література запозичує теми, сюжети, образи класичних творів.

Проблемне питання. На ваш погляд, масова література – позитивне чи негативне явище?

Евристична бесіда за змістом твору.

–  Хто є головними героями повісті Еріка Сіґела? (Студент Гарвардського університету – Олівер Берретт і студенка жіночого коледжу Редкліфф – Дженніфер Кавіллері)

–  Яким є соціальний статус героїв? (Олівер – син мільйонера, нащадок старовинної аристократичної родини, Дженніфер – дочка незаможного італійського емігранта –пекаря, який виховував дочку самотужки, мати загинула в автокатастрофі).

–  Від імені кого ведеться розповідь? (Олівер розповідає про історію свого кохання до

Дженні).

–  Про що дізнаються читачі в експозиції твору? (Про завчасну смерть молодої дівчини (дожила до 25 років), «яка була вродливою, розумною, любила Моцарта, Баха, бітлів і Олівера).

–  Які почуття і  думки викликав у вас такий початок повісті?

–  Де відбулося знайомство молодих героїв? (У бібліотеці Редкліффа.).

–  Якою спочатку бачить дівчину Олівер? («В окулярах, учена мишка», «надлюдина в спідниці»).

–  Як ви розцінюєте розмову – двобій між Дженні і Олівером? Чи не здається вам їхній лексикон занадто грубим? (Молоді люди змагаються у дотепності і використовують студентський сленг. Але, судячи з гостроти їхньої розмови, героям уже не байдуже один до одного).

–  Як надалі розвиваються стосунки Дженні та Олівера? (Спочатку словесна перемога за Дженніфер, але юнак ставить собі завдання – «отримати перемогу над цією кусючкою». Він запрошує Дженні на  хокейний матч із своєю участю).

–  Що несподівано сам для себе відкриває під час матчу Олівер? (Для нього важливо те, що серед вболівальників  знаходиться Дженніфер, саме її підтримка допомогла Оллі та його команді отримати перемогу в матчі).

–  Які події доводять, що і Дженні не байдуже до Олівера? (Дівчина довго чекає юнака після матчу, хоча дуже змерзла, студенти разом ідуть у гуртожиток і вперше цілуються).

–  Чому Олівер не хизується перед друзями своєю перемогою над Дженніфер і нічого не розповідає друзям про свої стосунки з дівчиною? (Кохання до Дженніфер справжнє і глибоке, тому все, що стосується  двох закоханих не виноситься назагал. Це не чергова інтрижка, що скоро закінчиться).

–  Яка подія пришвидшила рішення Олівера одружитися на Дженніфер?  (Дженні як краща випускниця отримала пропозицію продовжити навчання в Парижі, і Олівер злякався, що може її втратити назавжди.)

Читання в особах уривка з повісті від слів «На цей концерт у Данстер–хаусі я йшов сам, без Дженні»… до слів «Мовчки. Бо, зрештою, все, що треба було сказано». (Розділ 6).

–  Чому, попри сильне почуття до Олівера, Дженні вирішила поїхати до Парижу на навчання? (Дівчина не вірила у майбутнє з сином мільйонера через соціальну нерівність між закоханими).

–  Доведіть, що цей діалог – один кульмінаційних моментів у творі.

–  Як поставилися батьки Олівера і Дженні до їхнього рішення одружитися? (Батько Дженніфер – прихильно, бажає їм щастя. Батько Олівера після невдалої спроби вмовити сина не квапитися з одруженням відмовляє Оліверу у грошовій підтримці).

–  Що перемагає: меркантильні інтереси чи кохання?

Перегляд епізоду з фільму «Історія кохання»: «Сцена одруження Олівера і Дженніфер в університеті».

–  Яке склалося у вас враження після перегляду цього епізоду? Що незвичайного ви помітили  у церемонії одруження молодят?

–  На які жертви й обмеження прийшлось піти Оліверу і Дженні через одруження без благословення Берретта ІІІ? (Дженні після закінчення коледжу працює в приватній школі, молодята працюють під час літніх канікул, вони живуть у дешевій незатишній квартирі у кварталі для бідних. Закохані економлять на відвідуванні кіно, концертів, не запрошують до себе гостей і не ходять у гості самі, Дженніфер виконує усю домашню роботу).

–  Чому Оліверу було відмовлено у стипендії, а Дженні платять лише мінімальну зарплатню? (Заступник ректора Томпсон не бажає погіршувати стосунки з мільйонером Барреттом ІІІ і засуджує Олівера за конфлікт з батьком. Директриса приватної школи, де працює Дженні, економить на її зарплатні, тому що в дівчини багатий свекор і начальниця робить вигляд, що не вірить у скрутні обставини подружжя).

–  Як довго приходиться молодим людям жити у таких складних умовах? (Три роки).

–  Чи вплинули матеріальні негаразди на стосунки між молодятами, чи не охололо їхнє кохання? (Життєві труднощі лише посилили кохання Олівера і Дженніфер: вони не можуть  один без одного прожити і дня).

–  Як розвиваються події після закінчення Олівером університету? (Юнак отримує диплом з відзнакою, а зрештою і гарну роботу, матеріальна скрута для молодят позаду).

–  Про що тепер мріє молоде подружжя? (Герої повісті мріють про народження сина).

–  Який удар долі чекав на закоханих після медичного обстеження? (З’ясувалося, що Дженні невиліковно хвора, вона помирає).

–  Як проявляється мужність Олівера після отримання жахливої звістки? (Хлопець робить усе, щоб останні дні життя Дженніфер були щасливими, а коли дівчина потрапляє у лікарню, Олівер тимчасово залишає роботу і просить лікарів зробити усе, щоб полегшити, її страждання, не рахуючись із грошима).

–  Які почуття викликає у читачів трагічний фінал твору?

V. Закріплення вивченого матеріалу та корекція знань.

Усне словесне малювання героїв. Опишіть персонажів, використовуючи цитати з тексту. Можливо описати героїв з погляду один-одного.

Заповнення порівняльно-узагальнюючих табличок (по варіантах), взаємообмін.

1.      Художні особливості «Історії одного кохання»

Риси масової літератури
Ознаки класичного твору

2.      Заповніть «Кола Вена», порівнюючи героїв.

 

 

 

 

 

 

 
3. Заповніть схему-таблицю «Еволюція почуттів героїв Е.Сіґела»

Проблемна ситуація. Кохання внесене до реєстру захворювань Всесвітньою організацією охорони здоров’я. Міжнародний шифр хвороби — F.63.9 –  «Розлади звичок та спонукань, неуточнені». Загальні симптоми: нав’язливі думки про іншого; різкі перепади настрою; перевищене почуття власної гідності; необдумані, імпульсивні вчинки; безсоння.

– Чому людство бажає бути хворим?

Порівняння перекладів. Ключова фраза роману, яку можна вважати його провідною ідеєю звучить так: «Кохання – це коли ні про що не  жалкуєш». В російському перекладі вона звучить так: «Любовь – это когда не нужно говорить «прости». Наскільки різні смисли містять перекладені фрази?

VІ. Узагальнення. Бесіда за змістом уроку.

–  Яке враження на вас справили герої роману?

–  Які складнощі життя долати закохані? Чим вони пожертвували заради любові?

–  Як ви гадаєте, кохання зробило їх сильними чи слабкими і вразливими?

–  Чи склалося б їхнє життя інакше, якби Олівер не був таким упертим?

–   Як вплинула Дженні на Олівера? Чого вона його навчила? Яким буде його життя надалі, чи зможе він стати знову щасливим?

–  Поясніть фінал твору. Чому його вважають оптимістичним?

–  Які асоціації з творами про любов виникли у вас після ознайомлення з історією кохання Олівера та Дженніфер? (Смерть Ромео і Джульєтти помирила дві родини. Смерть Дженні – помирила Олівера з батьком. Олівер рано втратив кохану, так колись молодими пішли з життя Беатріче і Лаура, оспівані в творах Данте і Петрарки тощо).

–  Чому тема кохання залишається однією з найпопулярніших і найважливіших у світовому мистецтві? (Кохання – основа життя,  без любові  зникне людство).

–  Як ви розумієте біблійний вираз «Бог – є любов»?

–  Чи виникло у вас бажання прочитати продовження цієї повісті Сіґела під назвою «Історія Олівера»?

 

VІІ. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок. Домашнє завдання.

1.        Опрацюйте матеріал підручника про Е.Сіґела та його роман.

2.        Знайдіть у творі матеріал для аналізу проблематики твору (батьки і діти, сімейні стосунки подружжя, життя і смерть.)

Творче завдання. Створіть буктрейлер (напишіть рекламу) «Історії одного кохання». Індивідуальне завдання. Підготуйте повідомлення про прототипи героїв роману.

Урок 63

Тема. Проблеми життя і смерті, любові й відданості у романі «Історія одного кохання».

Мета (розвиток компетентностей). Предметних: знання проблематики роману «Історія одного кохання»; уміння виявляти актуальні проблеми  в творі, розкривати соціальне звучання твору; формування відкритості до пізнання духовного світу особистості, ціннісних орієнтацій; комунікативних: уміння висловлювати своє ставлення до проблем твору, висловлювати власну думку і аргументувати її; ключових: розвиток навичок роботи з різними джерелами інформації, систематизації та узагальнення матеріалу, вміння презентувати результати пошукової діяльності, навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; розвиток інтересу до літератури, книги та мистецтва, естетичного смаку, прагнення до пізнання, літературної освіти.

Реалізація НЛ: вміння обґрунтувати вплив культурного, соціального, економічного чинників на розвиток людства (НЛ-1); формування здатності усвідомлювати моральну відповідальність за свої вчинки; аналізувати принципи і механізми  функціювання суспільства (НЛ-2); розуміти відповідальність за духовне й фізичне здоров’я, прогнозувати ризики власних вчинків (НЛ-3); здатність цінувати ініціативність та підприємливість (НЛ-4).

Обладнання: роздаткові картки, запис пісні «Історія кохання» на музику Ф.Лея, запис мультфільму «Жовтий підводний човен», засіб відтворення, ПК.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Зміст уроку

І.  Актуалізація та корекція знань.

Бесіда-актуалізація опорних знань.

– Розкажіть про історію створення роману. Чим можна пояснити таку шалену популярність твору?

– Чим особливий художній стиль Е.Сіґела?

– Назвіть проблематику твору. (Стосунки батьків і дітей, стосунки молодої родини, їхнє щире віддане кохання і вірність, життя і смерть, проблема морального вибору.)

– Чи реалістичний сюжет твору: багатий спадкоємець жертвує усім заради бідної дівчини, яку покохав?

– Доведіть, що сюжет роману дуже простий. (Так, має лиш одну сюжетну лінію.)

– Я ви гадаєте, чи змогло б щось, окрім смерті, розлучити Олівера і Дженніфер?

Хвилинка творчості. Презентація буктрейлерів (реклами) роману.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Презентація теми уроку.

Музична хвилинка. Пісня «Історія кохання» на музику Ф.Лея з кінофільму за романом Е.Сіґела.

Цікавинка для меломанів. В історії музики подібною популярністю користується також лірична пісня Джо Дассена «Et si tu n’existais pas».  Вперше вона прозвучала українською мовою у виконанні фронтмена гурту «ТіК» Віктора Бронюка, який сам адаптував текст. З інших творів радимо послухати пісню «Вічна любов» у виконанні Мірей Матьє і Шарля Азнавура, та пісню Лари Крофт «Je t’aime» («Люблю тебе»), яку вона присвятила молодій надії французької естради – своєму другу Грегорі Лемаршалю, що помер від спадкової хвороби у 23 роки.

Вступне слово вчителя. Тема любові відноситься до категорії так званих «вічних» тем в музиці та у світовій літературі. Скільки б не кануло літ в історію, які б зміни не відбувалися в житті, люди завжди закохувалися, закохуються і будуть закохуватися. А письменники і поети завжди писали, пишуть і будуть писати про це незвичайне, таємниче почуття, яке змінює людину. Кажуть, Сігел написав свій роман на спір. І оскільки писав не заради творчості, а заради суперечки, написав дуже швидко. І вийшов шедевр. Хоча у творі немає такого гострого конфлікту, як у Шекспіра, її герої звичайні люди, типові молоді американці, але їхня історія нікого не залишає байдужим.  Бо це історія про пару, чия любов була настільки справжньою, що він заради неї порвав з батьками, а вона заради нього відмовилася від своєї мрії. Так, вона померла, не побачивши Париж, про який мріяла, скільки себе пам’ятала, але чи це найцінніше в житті? Сьогодні ми дослідимо проблематику твору: стосунки батьків і дітей, любов і відданість, проблему життя і смерті в романі «Історія одного кохання».

ІІІ. Сприйняття і засвоєння матеріалу.

Учнівське повідомлення. Прототипи героїв роману. Популярність роману спонукала читачів та критиків шукати прототипи головних героїв. У 1998 році з’явилася чутка, що молода закохана пара – студент Гарварду і майбутній юрист Олівер Берретт IV і студентка музичного коледжу Дженніфер Кавіллері – були «списані» з віце-президента США Альберта Гора і його дружини Тіппер Гор.  Насправді Сіґел образ Олівера Беррета лише частково списав зі свого знайомого по Гарварду, студента Ела Гора, сина сенатора, але за характером герой став майже точною копією Томмі Лі Джонса, поета і актора з Техасу, який жив разом з Гором в одній кімнаті гуртожитку. Хоча Ерік Сіґел ніколи особливо на про дівчину, яка надихнула його на створення образу Дженні, не поширювався, в 1971 році у великому інтерв’ю італійському журналу Oggi він зізнався, що прототипом «Дженні Кавіллеррі стала Дженнет Сассман». Він розповів про свої романтичні переживання, пов’язані з «Дженні»: «Коли ти втрачаєш кохану жінку, для тебе все закінчується – і не важливо, йде вона до іншого або вмирає. Ти залишаєшся один. Саме в той момент у мене і з’явилася ідея написати «Історію кохання». Саме тому в книзі головна героїня, Дженніфер, вмирає – бо для мене вона померла.»

Насправді Дженні Сассман, в яку був закоханий Ерік Сіґел, не відповіла йому на почуття, поїхала до Франції навчатися музики, а коли повернулася, вийшла заміж за друга свого дитинства, народила трьох дітей, з чоловіком розлучилась, коли діти виросли, вдруге заміж не вийшла і живе й досі в Нью-Йорку. З поваги до Дженет та її чоловіка Сіґел не виносив історію своєї любові на публіку, поки Дженнет Сассман сама не повідомила, що вона й була «справжньою» Дженні, про неї написали найвідоміші американські газети й журнали, а Опра Вінфрі навіть зробила про неї передачу.

Культурологічний екскурс в епоху. Роман «Історія одного кохання» Е.Сігела не зачіпає дражливих суспільних проблем тогочасного суспільства, але у ньому  відображено особливості розвитку суспільства й молодіжної культури 1960–1970-х років.

У 60-і роки ХХ століття в Америці рух за громадянські права «кольорових» збігся з початком масового руху соціального протесту. Тоді школу закінчило чисельне покоління американців, яке народилося після війни. Це було перше покоління, яке виросло в державі процвітання. Воно не бачило масового безробіття і злиднів, вважало соціальну захищеність і матеріальний достаток нормою життя, їхні цінності суттєво відрізнялись від цінностей їхніх батьків. Багатство для них не було мірилом успіху. Символом цієї контркультури стали джинси і рок-н-ролл. Молодь була схильна заперечувати цінності суспільства споживання, виступала за більшу простоту життя, вільного від умовностей і лицемірства. Тому конфлікт дітей і батьків цього періоду має свої особливості.

Контркультура другої половини ХХ століття є прямою реакцією на появу масового суспільства, а відтак масової культури. Рух бітників проявив себе в створенні образу індивідуаліста, бунтаря, нігіліста, що біжить від суспільства і подорожує у пошуках «вільної Америки». Під впливом цього руху Беррет Четвертий бунтує проти свого батька. У книзі взагалі не розглядаються суспільно-політичні питання, але очевидно, що на поведінку юнака впливають погляди «нових лівих», які вважали американську владну систему репресивною, а суспільство – таким, що сприяє експлуатації та пригніченню особистості. Хлопець свідомо йде на розрив стосунків з батьком, оскільки бачить у ньому яскраве втілення цього суспільства і не хоче жити за такими правилами.

В мистецькому напрямі контркультурний рух проявляв себе у багатьох сферах, але найбільшого значення набув у музиці. Рок- і фольк- музика були способом культурного протесту проти суспільства споживання. Наприклад, у мультфільмі «Жовтий підводний човен», сценарій якого за піснею «Бітлз» створив Сіґел, персонажі, що сильно нагадують знамениту четвірку бітлів співають і подорожують на жовтому підводному човні, борючись за любов, дружбу, квіти і музику проти злих і поганих синіх вреднючок, які уособлюють старе й віджиле в суспільстві. (Переглянути мультфільм можна за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=m2uTFF_3MaA)

В наш час рок-музика 50-70-х років (зокрема творчість «Бітлз») вважається класикою, невід’ємною частиною базової культури.

Допитливим про значення імен героїв.

Ім’я Дженні (Дженніфер) є сучасним варіантом вимови старовинного валлійського імені Джиневра. Ім’я Джиневра носила дружина короля Артура, легендарного вождя бриттів, який став героєм різних історичних епосів, а також лицарських романів і фентезі. Ім’я Дженніфер означає «справедлива». Ім’я Дженніфер стало популярним лише в ХХ столітті, до цього було дуже рідко вживаним іменем. Ім’я зустрічається серед англомовного населення, в основному у Великобританії, США, Австралії. Дженніфер сильна особистість, глибоко гуманна і має альтруїстичні погляди, має високу чутливість, з чудовою інтуїцією. Глибоко в душі вона ідеалістка, чиї високі прагнення не завжди співпадають з повсякденністю. Але ця дівчина вміє добре маскувати від оточуючих свої справжні думки. У неї велика внутрішня сила, яку вона завжди готова спрямувати на вирішення соціальних, людських проблем. У коханні Дженні сентиментальна, романтична натура, яка прагне ідеалізувати коханого, поставити на п’єдестал, з усіма наслідками, що випливають, ризиками розчаруватися в ньому, що часом трапляється в житті. Емоційно вона завжди домінує. Може бути ревнивою, але якщо немає приводу для сумнівів, то завжди відстоює позицію коханого.

Ім’я Олівер має дві версії походження. За першою з них, воно з’явилося шляхом мовних перетворень древнегерманського імені Albheri. Це ім’я складається з комбінації двох смислових частин «alb, alf» (вимовляли як «ельф»), і «heri», що означає «військо», «воїн». Слову «ельф» приписують такі значення як «сяючий», «білий» і «світлий». Тому ім’я Олівер можна перекласти як «білий воїн», «воїн світла», «охоронець», «захисник» і т.п. Ім’я Олівер також трактують як «доброзичливий», «прихильний», «істинний», «вірний».  Вперше ім’я згадується в середньовічній епічній поемі «Пісня про Роланда». За другою версією, ім’я Олівер має латинське походження, утворене від «olivarius», що має значення «оливковий», існує за змістом парне жіноче ім’я Олива (Олівія), перекладається як «оливкове дерево». Власник імені Олівер дуже чутлива натура. З віком Олівер постійно самовдосконалюється, він намагається максимально розвинути свої здібності. У складних ситуаціях Олівер може піддатися паніці, вести себе нераціонально. У житті він прагне до матеріального достатку і все робить для реалізації задуманого. У володаря імені є літературний талант, який він намагається підтримувати в собі. На роботі начальство цінує його працездатність і вміння правильно аналізувати ситуацію. Власникові цього імені необхідно відчувати справедливість в своїх діях, так він зможе швидше реалізувати себе. Він може стати хорошим політиком, бізнесменом, правником. Олівер досягне успіху в професіях, пов’язаних з театром, кіно, літературою або медициною. За своєю природою Олівер романтичний і сентиментальний чоловік. Дівчат в ньому приваблює дипломатичність і почуття гумору. Олівер прекрасний оповідач, вміє цінувати прекрасне і здатний на справжню любов. У стосунках йому необхідно відчувати гармонію, конфлікти і сварки з обраницею здатні довести його до нервового зриву. Найчастіше Олівер знає свої сильні і слабкі сторони. У спілкуванні завжди відкритий і щирий, не стане інтригувати заради досягнення своєї мети. Він відповідальний і не розмінюється на дрібниці.

– Наскільки характеристики імен відповідають характерам героїв Е.Сіґела?

ІV. Формування нових знань, умінь та навичок. Робота з текстом.

Дослідження проблематики твору (в групах) за питаннями на картках.

Група 1. Презентує дослідження проблеми стосунків батьків та дітей у творі. (Якщо кількість учнів у класі дозволяє, можна провести у підгрупах: а) Олівер; б)Дженні.)

Вчитель. В історії кохання  Олівера Барретта і Дженіфер Кавіллері не останню роль зіграли  їхні стосунки з батьками. Чому так по-різному герої твору Е.Сіґела ставляться до своїх батьків? Чому намагання Дженні помирити батька і сина терплять поразку? Чому лише фатальні події примирили Барретта ІІІ і Барретта ІV? На всі ці запитання пошукаємо відповіді у тексті твору.

–  Чому Олівер не може порозумітися з батьками? (Він засуджує своїх пращурів-аристократів і батька за снобізм, клановість, зверхнє ставлення до інших соціальних прошарків суспільства. Вважає, що батьки «намагаються  запрограмувати  його за Кодексом Барреттів» на  заздалегідь запланований шлях життя, хоче бути самим собою, а не лялькою на шворках у руках батьків, не бажає ставити після власного прізвища числівник ІV. У нього справжня війна з батьком, Олівер не бажає  жодного втручання у своє життя Барретта ІІІ. А ще впливає його звичка «бути першим»).

–  Яка деталь говорить про відчуження батька і сина? (Звертання до батька «сер».)

–  Чи правий Олівер, стверджуючи, що його батько має камінне серце?

–  Що думає Олівер з приводу того, що Дженні не підтримує його ворожнечі з батьком? Знайдіть відповідну цитату в творі. («Я  вперше усвідомив глибину безодні поміж моїм та її  вихованням… І ніщо в світі не могло  б переконати її в іншому» (Розд. 4.)

–  Який художній прийом використовує  письменник для зображення різних умов виховання героїв твору і їхнього ставлення до своїх батьків? (Прийом контрасту).

–  Коли все ж таки Олівер прийшов до батька, попри твердження, «що ніколи не говоритиме з Берреттом ІІІ і прийде до нього хіба тоді, коли в пеклі стане прохолодно»? (Коли потрібні були гроші на лікування Дженнні).

–  Чи пішов би на це Олівер заради себе самого? Так? Ні? Відповідь обґрунтуйте.

–  Які зміни у зовнішності батька помітив Олівер? Про що це свідчить? (Батько постарів, він блідий, його волосся порідшало. Він тяжко переживав розрив із сином).

–  Який вчинок Оліверового батька свідчить, що він бажає добра синові та його обраниці? (Приїхав зразу ж, дізнавшись про хворобу Дженні, щоб допомогти).

–  Чи можна сказати, що батько Олівера винуватий в конфлікті й відвернувся від сина? (Ні, батько відвідує усі матчі Олівера, вболіває за нього, таємно від сина присутній на врученні тому диплома. Йому не жаль грошей для нього, але він прагне виховати в синові самостійність та відповідальність за родину, яку той хоче створити. Підозрюючи, що одружитися з дівчиною не їхнього кола (яка, до речі, сподобалась батькові), син хоче не так з любові, як назло йому, Берретт-старший просить сина зачекати з одруженням до закінчення університету. Щоб перевірити справжність кохання дівчини, яка могла виявитися «мисливицею за багатством», він відмовляється фінансувати сина у випадку одруження. Запрошення на ювілей теж було щирим).

–  Які ще розбіжності у поглядах на життя виникають між батьками і дітьми в романі Е.Сіґела? (Діти – атеїсти засмучують Філа Кавіллері, коли відмовляються від вінчання у церкві).

Група 2. Презентує дослідження проблеми любові й відданості у творі.

– Що привабило Олівера в Дженні (Дженні в Олівері)? Знайдіть пояснення у творі.

– Чому Філ боявся, що донька відцурається його після весілля? Що означають його слова про «рідкісну любов»? Як їх зрозумів Олівер?

– Чи правильним, на ваш погляд, було рішення Дженні пожертвувати своїм навчанням у Парижі й подальшою кар’єрою заради Олівера?

– Прочитайте поетичні рядки, які читали Олівер та Дженні на весіллі. Що вони хотіли сказати один одному та всьому світові?

– Яким є життя молодого подружжя? Що допомагає їм долати труднощі? (Молода родина фактично виживає, але не здається. Рятує їх кохання і почуття гумору).

– Чи були конфлікти між молодим подружжям, з якого приводу?

–  Коли жартівливо-дошкульний «двобій» між Олівером і Дженні переріс у серйозний конфлікт? (Коли Олівер відмовляється їхати на святкування батьківського ювілею, хоча і отримав від нього офіційне запрошення).

–  Які аргументи висуває Дженні, щоб вмовити чоловіка поїхати на урочисту подію? («Оллі, він подає тобі руку … Чи ти хочеш, щоб він приліз до тебе навколішках? 60 років – це тобі не жарт. Коли ти надумаєш врешті помиритися з ним, його може й на світі не буде. Твій батько любить тебе, Олівере! …Йому боляче, Олівере! Як ти можеш сидіти, знаючи, що батькове серце спливає кров’ю?»).

–  Яку останню спробу зробила дівчина, щоб помирити сина з батьком? (Просила помиритися з батьком заради неї самої, а Берретту ІV, проти волі чоловіка, сказала по телефону, що Олівер його «його по-своєму любить»).

–  Як сприйняв ці слова Олівер? Чим закінчився цей діалог молодого подружжя? (Розлючений Олівер розбиває телефон, а Дженні іде з дому. Олівер до пізньої ночі шукає кохану, він переживає та жалкує про свій вчинок).

–  Що сказала Дженні у відповідь на вибачення чоловіка? (Не треба, Оллі, кохання – це коли ні про що не шкодуєш).

–  Яким чином Олівер довів свою любов та відданість коханій? (Він залишив престижну роботу, щоб бути поряд з хворою дружиною, переступив через власну гордість і попросив фінансової допомоги у батька.)

 

Група 3. Презентує дослідження проблеми життя та смерті в романі.

Вчитель. Відомому норвезькому драматургу Генріху Ібсену належать слова: «Перед любов’ю безсилі жах і морок смерті». Ці слова – чудова ілюстрація до історії кохання героїв повісті Е.Сіґела. У книзі багато світлих сцен, дотепних жартів, розмов про музику, спорт, книжки, класичну поезію – все це життя у його повноті й красі. Проте, людина смертна, а ми не завжди готові до втрати близьких нам людей.  В таких випадках потрібна неабияка мужність. Дженні вже пережила смерть матері, вона попереджає Олівера, що не варто зволікати примиритися з батьком, бо «60 років – це не жарт!» А в цей час вже прогресує смертельна хвороба дівчини, про яку вона навіть не здогадується. Тепер, коли Дженні стоїть на порозі смерті, їй та Оліверу, як ніколи, потрібні мужність і сила волі.

–  Чи відчувала дівчина, що рано піде з життя? (Ні, вона радіє життю, вчиться, працює, долає труднощі, плекає плани на майбутнє, хоче народити дитину).

–  Яка деталь свідчить про те, що молодята взагалі не думали про смерть і хвороби? (На момент хвороби Дженні не мала медичного страхування, до речі, як не мав його і Олівер. В Америці без такого страхування людина фактично приречена, бо лікування надзвичайно дороге, навіть працюючим його оплатити дуже важко, лише прийом і консультація у лікаря коштують кількасот доларів).

–  Як Олівер сприйняв звістку про смертельну хворобу дружини? А як на неї відреагувала сама Дженні? Хто з них виявився більш мужнім?

–  Коли Олівер згадав про Бога і звернувся до нього про допомогу? (Хвороба коханої примусила юнака думати про Бога і дякувати йому за те, що коли він прокидається вранці, то усе ще бачить Дженніфер поряд з собою).

–  Чому Дженні дає згоду на католицьку відправу після її смерті? (Вона розуміє, що батькові, який уже втратив дружину, буде легше змиритися з втратою єдиної дочки).

–  Чому навчила раптова смерть коханої Олівера Берретта? (Цінувати своїх близьких, він мириться з батьком, плаче в його обіймах після смерті Дженні).

–  Як ви вважаєте, чи вдалося молодому подружжю перемогти жах і морок смерті?

–  Чому попри трагічний фінал, книга має оптимістичне звучання?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу та корекція знань.

Оформлення результатів дослідження в порівняльно-узагальнюючих табличках.

Проблема стосунків із батьками
Олівер Барретт
Дженніфер Кавіллері
Жив і виховувався в багатій садибі у  кварталі для багатих: життя тут ніби завмерло
Росла і виховувалася в Кренстоні, у кварталі, де мешкали італійці, в незаможній сім’ї: тут багато дітей  і дорослих, галас, вирує життя
Має батька і матір
Матір загинула в автокатастрофі, Дженні виховував батько
Зневажає батька за снобізм, зверхнє ставлення до бідніших верств населення. Рідко з ним спілкується
Обожнює батька, спілкується з ним, розповідає про своє життя
Називає батька «Старий Не-Хи-Хи», «Сучий син»
Звертається до батька просто Філ
Вважає: «Мій батько – весь лише форма і ніякого змісту»
Цінує батька за щирість, відкритість доброту і підтримку, намагається його не засмучувати
Не прощає батькові прохолодного ставлення  до Дженніфер, умовлянь не одружуватися з нею, не хоче йти з ним на примирення
Вмовляє Олівера помиритися з його батьком, важко переживає їхнє вороже ставлення один до одного: «Ви, Берретти, такі горді й затяті, що можете прожити весь вік, вважаючи, буцімто ненавидите один одного»
Проблема любові та відданості
Олівер Барретт
Дженніфер Кавіллері
Заради кохання зрікається багатства
Жертвує навчанням і кар’єрою
Між батьком і коханою обирає Дженні
Відданість Оліверу вбачає у тому, щоб помирити його з батьком
Картає себе за недостатню увагу до дружини
Ні про що не шкодує
Обговорення проблемного питання: Як ви вважаєте, при виникненні конфлікту між батьками і дітьми, або дружиною і чоловіком краще шукати компроміс для подолання непорозуміння чи вперто доводити свою правоту, власну точку зору?

VІ. Узагальнення.

Заповнення таблиці «Проблематика роману «Історія одного кохання».

Соціальні проблеми
Морально-етичні проблеми
Психологічні проблеми
Філософські проблеми
Багатство-бідність.

Протистояння різних університетів.

Національне питання: Олівера при влаштуванні на роботу обрали, бо він серед кращих – єдиний не єврей; італійські емігранти як соціальні «нулі»
Відповідальність за того, з ким пов’язав своє життя.

Стосунки з батьками.

Любов і відданість.

Проблема вибору і відповідальності за вибір.
Хвороба близької людини і неможливість їй допомогти.

Залежність від бідності.
Життя і смерть. Людське щастя.

Що таке «правильне життя»?

Віра в Бога.
Компаративний  аналіз  роману  «Історія одного кохання» Е. Сігела та трагедії  «Ромео і Джульєтта» В.Шекспіра. (За Іллютченко Л.Г.)

Спільне
Відмінне
«Ромео і Джульєтта»
«Історія одного кохання»
Кохання молодих людей

(з перешкодами)
Мало часу. Вони  надто юні.
Встигають насолодитисьсвоїм почуттям. Одружуються
«Суперництво родів»
Боротьба за лідерство місцевої знаті.
Батьки Олівера багаті, Дженні – донька бідного італійського емігранта. Соціальний мотив – протистояння «корінних» та «приїжджих».
Кохання з першого погляду.
На святі
У бібліотеці.
Разом всупереч батькам
Вигнання
Батько позбавляє Олівера

грошової підтримки (скрута, рахують кожну копійку)
Твори є актуальними

(зразок чистого, прекрасного кохання)
Кохання  ХVІ ст.
Кохання  ХХ ст..
Перегук імен
Капулетті Джульєтта

Ромео
Кавіллері Дженні

Олівер
Смерть головних героїв
Один за одним чинять самогубство , не бажаючи жити без коханого.
Дженні помирає в обіймах коханого від раку.
Всепереможність кохання
Примирення родів після смерті дітей.
Примирення Олівера з батьком після смерті  дружини.
Відданість і підтримка коханої людини
Мікрофон. Що таке справжнє кохання?

VІІ. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок. Домашнє завдання.

Підготувати відгук про книгу «Історія одного кохання» або фільм, знятий за нею.

Література

1.      Загоруйко О.Я. Мій конспект. Зарубіжна література. 9 клас.- Х.: Ранок.- 2017.

Полулях Н. С. Зарубіжна література. 9 клас: розробки уроків.  — Х: Ранок, 2017.
Сігел Е. Історія одного кохання: Роман. Переклад М.Пінчевського і О.Тереха.— К.: Веселка, 1991.
Електронні ресурси

1. Адилова Ш.Р. Проза Э.Сигала как «пограничное явление» в литературе США во второй  половине ХХ века. Режим доступу: https://www.csu.ru/scientific-departments/Documents/102_Рус_Eng.pdf

2. Біографія Еріка Сіґела. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Ерік_Сіґел

3. Іллютченко Л.Г. Ерік Вольф Сігел. «Історія одного кохання». Проблеми життя і смерті, любові й відданості у творі. Режим доступу: https://www.schoollife.org.ua/734-2017/

4. Мельниченко Л.В. Ерік Вольф Сігел (1937–2010). «Історія одного кохання». Проблеми життя і смерті, любові й відданості у творі. Режим доступу: https://www.schoollife.org.ua/1347-2017/

5. Пола Янг Ли Очень еврейская история любви. Режим доступу: http://jewishnews.com.ua/culture/ochen-evrejskaya-istoriya-lyubvi

 

При підготовці уроків використано матеріал підручників зарубіжної літератури для 9 класу (видання 2017 року) авторів і творчих колективів: Ісаєвої О.О., Ковбасенка Ю.І., Ніколенко О.М.

 

Первак О.П., вчитель-методист зарубіжної літератури Бутовецької ЗОШ Старокостянтинівського р-ну Хмельницької обл.

Чиркова Наталія Володимирівна, учитель-методист зарубіжної літератури

Хмельницької СЗОШ №7

 

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *