0 218
Україна – наш спільний дім Вересень 26th, 2017 Руденко Тарас

Урок

Автор: Кравцова Тетяна Олександрівна, вчитель української мови та літератури

Біленьківська загальноосвітня школа І-ІІ ст.

 

 

УРОК НА ТЕМУ:

 «Україна – наш спільний дім»

Kravcova_1_01a

 
 
Мета:  вчити розуміти значення держави та державної мови у житті нашого народу, розширити уявлення учнів про український побут, символи України, безмежну красу її природи;

розвивати вміння зосереджувати свою увагу, аналізувати, порівнювати

сприяти накопиченню морально-естетичного досвіду, розвивати творчі

здібності, навички читання і мовлення;

виховувати любов до Батьківщини, викликати почуття гордості за неї,

прививати любов до ближнього і бажання творити добро.

 

Обладнання:

1) Символи України

2) Коровай на українському рушникові

3) Виставка учнівських малюнків на тему «Я живу на Україні»

4) Українські народні пісні

5) Аудіозапис гімну України

6) Виставка книг про Батьківщину

7) Слайди на екрані

8) Фільм-слайд «Моя країна – Україна»

9) Набір слайдів «Сім чудес України»

10) Набір слайдів « Мій Білгород-Дністровський»

 

 

I. Вступна частина.

Вчитель: Доброго дня, діти! Вітаю вас з початком нового навчального року! Сподіваюсь ви гарно відпочили влітку і зараз з новими силами розпочнете плідно працювати. Отже, ми починаємо наш перший урок.

( прослуховування гімну)

Вчитель: Сьогодні у нас незвичайний урок, урок-подорож по Україні під назвою «Україна – наш спільний дім». (на екрані слайд)

Україна – це той край, де ми народилися, живемо, вчимося, працюємо, відпочиваємо, бешкетуємо.

  • Як ще можна назвати Україну?
  • Яка вона для кожного з нас?

(відповіді учнів)

Вчитель: В усьому світі кожен зна

Є Батьківщина лиш одна

І в нас вона одна єдина

Це наша славна Україна.

Не забувай Шевченка слів

Про горду славу козаків.

Не забувай, що ти дитина –

землі, що зветься Україна.

1 учень:    Моя Батьківщина – це вишневий цвіт,

І верби над ставом й калина.

Моя Батьківщина – це мрії політ.

Це рідна моя Україна!

2 учень:    Моя Батьківщина – це наша сім’я.

Затишний куточок і хата.

Це мама, татусь, бабця, дідусь ну і я,

Всі рідні і друзів багато.

3 учень:    Моя Батьківщина – це злагода й мир

То небо бездонне й чудове.

Це пісня чарівна, що лине до зір.

Що кожного з нас народила.

Вчитель: – Ось ми і готові до подорожі. В добру путь!

 

 

 

ІІ. Основна частина

Перша зупинка « Туристична»  (на екрані слайд)

Вчитель: – Перша наша зупинка в нашій рідній Одещині, Білгород-Дністровському та Біленькому.

1 учень:   Моя Одещино мила –

Колиска дитинства мого,

Голубко моя сизокрила,

Я часточка серця твого.

Моя Одесо мила,

Із щедрих твоїх колосків

Росте наша міць, наша сила

І пам’ять минулих віків.

2 учень:  Живе віками Біле місто,

Омите хвилями Дністра.

Стоїть фортеця кам’яниста,

Як символ миру і добра.

3 учень:  Не раз бував ти у облозі

Все переніс ти на плечах,

Ростили хліб, сади і лози,

Поети славили в віршах.

4 учень:  З’єднались тут усі народи,

У дружбі вірній трударі

Під мирним прапором свободи

Живуть у місті на Дністрі.

5 учень: Мій рідний край, моє село

Моя маленька Батьківщина

В тобі і спокій, і  тепло!

У Всесвіті – одна єдина!

 

Вчитель: – Якщо ми вже заговорили про рідний край, то доцільно буде дізнатися щось цікаве про наше село Біленьке. Діти, що ви знаєте з історії свого села?

Представляю вашій увазі слайди про місто  Білгород-Дністровський, в якому ми так часто буваємо ( показ слайдів )


«Мальовнича зупинка»  (на екрані слайд) 

Вчитель: А зараз виїжджаємо на природу. Не можна не згадати про красу української природи.

 

1 учень:  Моя Батьківщина – це край неозорий,

Мамина пісня і стежка до школи.

Ласкаве проміння, що кидає сонце

Калина квітуча як раз під віконцем.

 

2 учень: Ліси і поля, річки і моря.

Все це Україна квітуча моя.

Тут батько і мати мене колисали

І кращого краю я в світі не знаю!

 

Вчитель: Запрошую вас на виставку малюнків з теми «Я живу на Україні», яку підготували  учні 6 класу.

 

            « Пісенна зупинка»   (на екрані слайд)

 

Вчитель: тепер активний відпочинок. Слухаємо красиву українську пісню і танцюємо (учні виконують рухи під музику)

 

 

             «Символічна зупинка»  (на екрані слайд)

 

Вчитель: Після такої веселої зупинки, переходимо до важливого питання. Говорячи про Україну не можна не згадати її символи.

( на екрані з’являються  гімн, прапор, герб)

1 учень: Державний гімн ми знаємо усі

Це клич один з мільйона голосів.

Це наша клятва, заповідь священна.

2 учень: Хай чують й друзі, й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна

Від неї ясне світло навкруги.

3 учень:  Багато літ минуло вже з тих пір,

Коли за герб ішли в вогонь і воду.

Він вистояв, здолав усіх невір

І знову став гербом мого народу.

4 учень:  Герб український символ України.

Немає в ньому ні початку ні кінця

Пройшов випробування він і нині

Є символом моєї Батьківщини.

 

 

Вчитель: Для нашої, залитої світлом країни, жовтий та синій кольори були й найбільш підхожими. Ці кольори давали народові любов до природи, яку він бачив саме в жовтім та лазуровім забарвленні: золотистий степ, синє небо, синє море, ріки з жовтими очеретами й рудими скелями. Символами України є чисте небо – символ миру й пшеничне поле – символ достатку.

 

Прослухайте легенду про наші символи.

Давно-давно жила колись жінка. І було в неї три сини. Росли сини чесними, сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї своє життя. Підросли вони і вирішили піти в світ прославляти свою матір.

Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку про себе подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син між людьми, і за трипроменеву корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя дали ім’я першому синові Тризуб.

Настала черга середульшого сина. Йому мати в дорогу подарувала жовто-синій одяг. Своїми звитяжними справами прославив він свою матір. Дістав середній син імення Прапор.

А там, де був найменший син, зажди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама подарувала своєму наймолодшому синові солов’їний. І отримав молодий син за свій голос і величний спів ім’я Гімн.

І з того часу ідуть поруч три брати – Тризуб, Прапор та Гімн – і прославляють рідну неньку-батьківщину.

 

Юридична зупинка ( на екрані слайд )

 

Вчитель: – Які права дітей захищає Конвенція?

У 1989 році Україна підписала Конвенцію про права дитини.

За цією Конвенцією «Дитина незалежно від її раси, національності, кольору шкіри, статі, мови, релігії, етнічного чи соціального походження, майнового стану, стану здоров’я має право:

  • на життя
  • на ім’я та набуття громадянства
  • знати своїх батьків
  • висловлювати свої погляди, думки
  • на свободу думки, совісті й релігії
  • на недоторканість житла
  • на повноцінне та достойне життя
  • на освіту, відпочинок і дозвілля
  • на захист від економічної експлуатації
  • на гуманне поводження, на захист від свавільного чи незаконного позбавлення волі, свободи.

 

 Вчитель: – Чи знаєте ви, що є основним законом України?

Конституція України була схвалена Верховною Радою України 28 червня 1996 р. і стала першою Конституцією справді незалежної Української держави.

             

       

         Столична зупинка  (на екрані слайд)

 

Вчитель: Під час подорожі нашою рідною Україною не можна оминути столиці.

1 учень: Київ – місто історичне,

Йому вже багато літ.

А воно красиве, вічне

Серед зелені і квіт.

2 учень: З нього почалась держава.

У прадавні ще часи.

В ньому наша міць і слава

В ньому предків голоси.

3 учень: Молодій, красуйся променисто

Височій, злітай під небеса

Києве, чудове наше місто,

України гордість і краса.

 

Вчитель: Ви любите чудеса? Увага на екран. ( фільм « Сім чудес України » про пам’ятники давнини, славетні місця України)

  1. Софія Київська.
  2. Києво – Печерська Лавра.
  3. Кам’янець.
  4. Херсонес.
  5. Хотинська фортеця.
  6. Хортиця (острів козаків).
  7. Софіївка (парк)

 

Вчитель: А чи знаєте, ви, що визначною рукописною пам’яткою староукраїнської мови та мистецтва у 16 ст. є Пересопницьке євангеліє.

Робота над ним була розпочата 15 серпня 1556 р. в Святотроїцькому монастирі на Волині, завершена – 29 серпня 1961 р. в Пересопницькому монастирі. Обсяг цієї книги становить 482 аркуша. Написана на пергаменті, пізнім уставом, чорним чорнилом і червоною фарбою. Вага книги 9 кг 300 г. Пам’ятка містить унікальний матеріал для вивчення історії української мови. Зберігається в Інституті рукопису Національної бібліотеки України

імені В. І. Вернадського у Києві.  Починаючи з 1991 р. стало традицією під час присяги Президента на вірність народові України поряд із Конституцією України та Актом проголошення незалежності України класти Пересопницьке євангеліє як найдавнішу духовну святиню.

 

        Зупинка «Толерантність»  (на екрані слайд )

 

Тренінг « Ми – різні»

Вчитель: Візьміть аркуш паперу та виконайте мої команди.

  • складаємо аркуш
  • тримаємо за лінію перетину, а з іншого боку обриваємо папірець таким чином, щоб вийшла фігурка людини
  • розгортаємо папірець і дивимося, чи однакові у нас вийшли фігурки.

Усі фігурки різні. Як же це могло статися: папірці однакові, порядок дій був однаковий, а фігурки різні? А це відбулося тому, що всі ми різні, кожен зі своїм світосприйманням, зі своїми здібностями.

 

Вчитель: Скажіть, будь ласка, що таке толерантність?

Вчитель: Толерантність ( з лат. – терпіння ) – здатність бути терпимими до чиїхось поглядів, звичок, дій.

Наша Україна є багатонаціональною державою, в якій кожна людина неповторна. Але світ тому і цікавий, що ми всі різні. У всіх нас чимало спільного, чимало відмінного, але всіх нас об’єднує те, що ми живемо на одній землі, і нам слід жити так, щоб зберегти мир та спокій. Треба навчитися розуміти людей, ставитися до них неупереджено, хоч вони і відрізняються від нас. Це і є толерантність.

 

    Зупинка «Європейська» (на екрані слайд )

Вчитель:  -  Що таке Європа?

Європа – це один із головних центрів сучасної науки, техніки.

Вчитель:  У 1992 р. створено Європейський Союз з метою розвитку економіки, валютної системи, єдиного внутрішнього ринку. ЄС забезпечує стабільність та безпеку в Україні. Україна є частиною Європи. Ми повинні робити все , аби прискорити вхід у європейську співдружність.

– Чи знаєте, які країни входять до ЄС?

( Австрія, Бельгія, Великобританія, Данія, Греція, Естонія, Кіпр. Латвія, Литва, Люксембург, Мальта, Нідерланди, Польща. Португалія, Словаччина, Словенія, Угорщина, Фінляндія, Швеція, Франція, Чехія, ФРН )

Вчитель: Ми повинні навчитися працювати на користь держави і себе. Бо від кожного з нас залежить життя і добробут нашої держави. А життя всієї планети залежить від всіх держав.

Щоб бути справжнім громадянином, потрібно все робити якнайкраще, бо це є обов’язком; поважати результати своєї і чужої праці.

 

        Зупинка «Люби і знай свій рідний край»

( перегляд фільму-слайду «Моя країна – Україна» )

 

Вікторина «Моя Україна»

  • Яке місто є столицею нашої держави? (Київ)
  • Назвіть державні символи України? (Герб, Гімн, Прапор)
  • Який кущ вважають народним символом України? (Калина)
  • На честь кого було названо місто Київ? (На честь брата Кия)
  • Як називається Основний Закон нашої держави? (Конституція України)
  • Яка мова в Україні є державною? (Українська)
  • Яка найбільша річка в Україні? (Річка Дніпро)
  • Державний Герб України – це…   (Тризуб)
  • Якого кольору Державний Прапор України? (Синьо-жовтого)
  • Урочиста пісня нашої держави – це…   (Гімн України)
  • Що матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в дорогу?   (Вишитий рушник)
  • З чим українці зустрічають гостей? (З  хлібом-сіллю)
  • Без чого не обходиться жодне свято Великодня? (Без Паски і крашанок)
  • Як називається символ, який українки одягають на голову? (Вінок)
  • Яка улюблена страва українців? (Сало, борщ, вареники)
  • Яка їжа є головною на Святий вечір? (Кутя)

 

 

Підсумок уроку.

Вчитель:  Яка для вас наша Україна? ( діти по черзі виходять до дошки та крейдою пишуть, якою є для них Україна )

Kravcova_1_05

 

Вчитель. А зараз кожен з вас скуштує шматочок  короваю, щоб дорога

ваша до знань, до щастя була освітлена сонцем любові до рідного краю, до

нашої милої України. І щоб усі ви, діти, були завжди здорові та ситі, жили у

злагоді та мирі. Бажаю вам, аби ви стали у майбутньому успішними людьми

та діяли на користь нашої держави. А щоб ви стали успішними, зараз вашим

завданням є хороше навчання і віра у те, що у вас  усе вийде. В добрий час!

        Вчитель несе до дітей хліб.   

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *