0 1498
Життєвий подвиг Лесі Українки. Тема гармонійного єднання людини із природою у поезії Лесі Українки «Давня весна» Листопад 14th, 2016 Руденко Тарас

Розробка уроку – проекту 8 клас

Автор: Кравцова Тетяна Олександрівна

Навчальний заклад: Біленьківська ЗОШ I-II ст. (Одеська область, Білгород-Дністровський район)

 

 

Мета проекту: поглибити знання  учнів про життєвий та творчий шлях Лесі Українки. Вчити учнів здійснювати проектну діяльність на основі досліджень; самостійно опрацьовувати нову інформацію, виділяти найголовніше.

Формувати комунікативну (РМ), соціальну (робота в групах), полікультурну (розширення кругозору), інформаційну (вміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел) компетенції.

Розвивати зв’язне мовлення; мислення,  увагу та уяву, творчі здібності, заохочувати пізнавальну діяльність.

Виховувати інтерес до пошукової роботи, толерантність, естетичні смаки, відчуття прекрасного.

Освітні технології: проектна технологія, технологія кооперативного навчання, використання інформаційних та комунікаційних технологій.

Тип уроку: урок-проект.

Обладнання: комп’ютер, мікрофон, записи музичних творів, портрет Л. Українки, вислови

 

 

Хід уроку

І. Організація класу. З’ясування емоційної готовності до уроку.

Одного дня Хінг Ші сидів на березі невеликого, але дуже мальовничого озера з одним зі своїх учнів. Досконалість природи, її збалансованість і чистота мимоволі породжували думки про гармонію. Тому через деякий час Хінг Ші звернувся до учня із запитанням:

— Янг Чі, скажи, коли, на твою думку, наступить

повна гармонія у стосунках між людьми?

— Напевно, коли всі люди прийдуть до єдиної

думки, коли будуть мислити однаково. Тоді не буде

ні розбіжностей, ні непорозумінь, — мрійливо відповів учень.

Мудрець посміхнувся і сказав:

— Гармонія в людських стосунках стане можливою

лише тоді, коли кожна людина буде прагнути не

до єднання думки, а до поваги права іншої людини

на вираження власної індивідуальності.

 

ІІ. Оголошення теми уроку.

Епіграф:

Ні! Я жива, я вічно буду жити!

Бо в серці маю те, що не вмирає

Л. Українка

 

 

ІІІ. Обговорення й узгодження цілей та плану роботи.

 

ІУ. Визначення особистісної значущості виучуваного матеріалу. (“Незакінчене речення”: “На мій погляд, з творчістю Лесі Українки варто ознайомитися, тому що…”).

 

Іван  Франко писав  у  статті  про Лесю Українку: «Від  часу  Шевченкового «Поховайте  та  вставайте, кайдани  порвіте»  Україна  не  чула  такого  сильного, гарячого  та  поетичного  слова, як  із  уст  сеї  слабосилої, хворої  дівчини».

 

 

У. Виступ груп із презентаціями

 

 

Група Завдання Результати
«Літературознавці» Дібрати матеріал (який має інформаційну, пізнавальну цінність) про дитинство та життя Л.Українки. Створення сторінки «Літературознавча»
«Дослідники» Дослідити інформацію про життя і літературну діяльність поетеси: «Факти мовою цифр». Сторінка «Дослідницька»
«Мистецтвознавці» Дібрати матеріал про вшанування пам’яті Лесі Українки. Сторінка «Мистецтвознавча»

 

УІ. Презентації.

 

Сторінка перша «Літературознавча»

 

Учитель: В історії назавжди залишаються овіяні особливою всенародною любов’ю імена, які люди промовляють з гордістю і повагою.

Перегляд презентації.

 

 

 

Сторінка друга  «Дослідницька»

(факти мовою цифр)

 

4р –       вміла читати;

5р –       навчилася писати; складала музичні п’єси для фортепіано;

6р –       декламувала безліч віршів напам’ять; вміла шити та вишивати;

9р –       написала свій перший вірш;

 

12р – почала вчити іноземні мови. Протягом кількох років вивчила:                  українську, російську, англійську, французьку, німецьку, іспанську, італійську, болгарську, польську, грецьку, давньогрецьку, латинську;

 

13р    –  з’явився  перший друкований вірш «Конвалія» у львівському    журналі «Зоря». Вперше дівчина підписалася своїм псевдонімом – Леся Українка;

 

19р –  написала підручник «Давня історія східних народів» для своїх молодших сестер;

30р –   (з 42 років життя) – плідно працювала на літературній ниві.

 

 

 

Сторінка третя «Мистецтвознавча»

 

Вшанування пам’яті Лесі українки в різних куточках світу.

 

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

ЛЕСЯ УКРАЇНКА – ХТО ВОНА?

001

 

 

УІІ. Робота над поезією «Давня весна»

 

1. Слово вчителя

– Свій творчий шлях Леся Українка розпочала дуже рано: її перший вірш “Надія” написаний у 9-річному віці, а перша поетична збірка побачила світ, коли її авторці йшов 21 рік. Це справді була весна Лесиного життя. Весна, у якій зародилася її поетична творчість. Один з “плодів” цієї весни – поезія “Давня весна”.

 

2. Слухання вірша. Учитель читає вірш напам’ять.

-Які дві картини протиставляються у вірші?

(Прихід пахучої, буйної весни і стан поетеси).

3.Мовчазне читання учнями.

Завдання: 1 група – які художні засоби вживає поетеса для характеристики весни? (весела, щедра, мила, промінням грала, сипала квітки).

2 група – Про що свідчить вислів «весна летіла…», мов стокрила…»? (Весна настала дуже швидко).

3 група – Чому так багато дієслів використовує поетеса? (Все у русі, стан природи змінюється на очах).

4 група –   Що ми можемо сказати про ліричну героїню вірша, чиїми очима подано ці картини?  (Ніжна, лірична, надзвичайно чутлива до краси природи, до слова).

  1. Робота за замістом поезії

-Як ви думаєте, чому вірш названо «Давня весна», а не просто «Весна?» (Враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).

–         В описі весни йде нагнітання емоцій. Для чого, як ви гадаєте? Що має відбутися? Про що йтиметься далі? (Відповіді учнів).

–         Поетеса використовує виражальні можливості поетичного слова, щоб виразніше передати трагізм ліричної героїні: рух, шум, блиск, гомін, співи, сміх – “А я лежала хвора й самотна…”.

Я думала: “Весна для всіх настала,

Дарунки всім несе вона, ясна,

Для мене тільки дару не придбала,

Мене забула радісна весна”.

– Що ж відбудеться далі? (Відповіді учнів. Зачитуються три останні строфи вірша).

Моя душа ніколи не забуде

Того дарунку, що весна дала…

– Який же це дарунок? (Цвіт яблуні, зелень листя, подув вітру, пісні пташок, шепіт гаю…). А що, це справді можна вважати дарунком? В нашому повсякденному розумінні дарунок – це, здається, щось інше (Відповіді учнів).

–         Про що ця поезія? (Про вміння бачити красу світу, вміння радіти йому, кожній хвилині життя, про повноту життя).

–         Яким кольором ви передали б настрій окремих рядків? (Учні створюють кольоровий “портрет” вірша).

 

  1. Перегляд картин І.Левітана бесіда:

– Якою постає перед нами картина весни?

– Які барви переважають на картині? Чому саме такі?

– Чи такою вам уявляється ця пора року?

– Яку картину намалювали б ви? Які кольори у ній переважали б?

  1. Прослуховування музичних етюдів на тему “Весна”.

– Що ви відчували під час прослуховування мелодії?

– Чи уявлялася вам картина І. Левітана?

  1. Прослуховування пісні «Давня весна» у виконанні Кубанського козачого хору.

– Чи можливе поєднання трьох видів мистецтва: музики, живопису і слова?

 

 

IV. Підсумок. Рефлексія.

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

ЛЕСЯ УКРАЇНКА – ЯКА ВОНА?

002

 

 

 

Скласти сенкан «Леся Українка»

 

Вогонь пісень Лесі Українки палає уже понад століття. Це незгасимий  вогонь таланту, справжнього, від Бога. Донька Прометея, як прозвали її, несла вона вогонь своїх поезій, цю іскру Божу за життя людям, несе і зараз, устами нашими, її потомків. То ж нехай звучить серед нас слово.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *